آیا می دانید حساب اسلامی در فارکس چیست و چه تفاوتی با حساب های عادی معامله در بازار بین المللی فارکس دارد؟ این حساب کاربری برای آن دسته از افرادی مناسب است که در کشورهای مسلمان مثل ایران فعالیت می کنند و دوست دارند حساب آن ها بهره نداشته باشد تا از نظر اسلامی مشکلی برای آن ها پیش نیاید، لذا با توجه به این که این دسته از معامله گران فارکسی در ایران کم نیستند، تصمیم گرفتیم تا در مورد حساب اسلامی در فارکس صحبت کنیم و همه نکات مهمی که درباره آن وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم، پس حتما تا انتها با احراز همراه بمانید تا به زبان ساده یاد بگیرید حساب اسلامی فارکس چیست و چطور کار می کند؛

حساب اسلامی در فارکس

بازار فارکس یک بازار جهانی به حساب می آید که مردم از کل دنیا، از هر نژاد، زبان و ملیتی قادرند در آن فعالیت کنند و این بروکرها هستند که خرید و فروش ارزهای خارجی در بازار فارکس را برای معامله گران امکانپذیر می کنند. در حقیقت می توان این طور گفت که بروکرها به عنوان واسطی میان خریداران و فروشندگان عمل می کنند، ولی هر بروکر هم قواعد و شرایط خاصی را برای کاربران خود دارد. لذا بر هر کسی که بخواهد در فارکس فعالیت کند، الزامی است که قوانین بروکرها را مورد مطالعه قرار دهد و نهایتا بهترین و مناسب ترین آن ها را با توجه به شرایط و خواسته های خود انتخاب نماید.

این در حالی است که قوانین اصلی بروکرها با یک دیگر مشابه است ولی یک سری قوانین جزئی آن‌ ها می تواند متفاوت باشد که همان موارد جزئی می تواند ملاک انتخاب معامله گران باشد. حال ما قصد داریم در این مقاله احراز، حساب اسلامی فارکس که برخی از بروکرهای فارکس آن را ارائه می دهند را مورد بررسی قرار دهیم. البته پیش از این که حساب اسلامی فارکس را بررسی کنیم، باید با مفهوم “سوآپ” آشنا شویم. سوآپ یا همان Swap به نرخ بهره‌ ای می گویند که برای پوزیشن‌ های معاملاتی که بیش از یک روز در فارکس فعال باشند، در نظر گرفته می شود.


پربازدیدترین : روانشناسی در بازار فارکس چیست؟


همین اعمال شدن بهره‌ ای که متناسب با حجم معامله افراد می‌ تواند مبالغ بالایی باشد، برای مسلمانان به معنای ربا می باشد و از دیدگاه برخی از آن ها قابل قبول نیست. لذا آن دسته از مسلمانانی که با توجه به قواعد آئینی خود معاملاتشان را انجام می دهند، قادر نیستند در فارکس فعالیت نمایند، به این خاطر که بعضی از قوانین فارکس مثل همین پرداخت سواپ، برخلاف قواعد دین آن ها می باشد. با چنین شرایطی، بعضی از بروکرها بدین منظور که امکان معامله در بازار ارزهای جهانی فارکس را برای کاربران مسلمان هم فراهم آورند، حساب اسلامی فارکس را در کنار سایر حساب‌ های استاندارد خود قرار داده اند تا مسلمانان نیز با خیال راحت بتوانند بدون پرداخت بهره شبانه، معاملات خود را در این بازار بین المللی در دستور کار قرار دهند.

ثروت جامعه اسلامی در دنیا در طی دهه های اخیر شدیدا افزایش پیدا کرده است، به شکلی که این افزایش ثروت به این منجر شده است که صنعت خدمات مالی در سرتسار کشورهای اسلامی هم با پیشرفت زیادی همراه شود. لذا لازم است روش‌ هایی‌ برای ارائه محصولات مالی و خدمات مالی مطابق با قوانین اسلامی در دنیا در نظر گرفته شود که محدودیت های پیش روی کاربران کشورهای مسلمان را نیز در نظر گرفته باشد. برای مثال امروزه تعداد زیادی از بانک های اروپایی و امریکایی حساب های بانکی اسلامی، وام های اسلامی و سایر خدمات خود را در اختیار کاربران مسلمان قرار می دهند. بنابراین لازم است مسلمانان بتوانند به منظور انجام معامله در بازارهای جهانی هم حسابی مطابق با قوانین اسلامی بازگشایی کرده و مثل سایر معامله گران برای معامله اقدام نمایند.

می توان با استفاده از روش های خلاقانه و ساده از پرداخت و دریافت ربا در بازارهای مالی برای این دسته از افراد جلوگیری کرد. بروکرهای فارکس به نسبت سایر سیستم ها، خدمات متفاوتی را در اختیار کاربران مسلمان قرار می دهند. تعداد زیادی از بروکرهای فارکس با قوانین اسلامی سازگاری دارند و می توان از آن ها به منظور انجام معامله اسلامی در بازارهای مالی بهره گرفت. حتی چنانچه شما به عنوان یک معامله گر می خواهید به صورت روزانه در بازار فارکس معامله کنید، بهتر است از از حساب‌ های بدون سوآپ بهره بگیرید. با انتخاب یک حساب اسلامی توانایی این را پیدا خواهید کرد که بدون نگرانی از دریافت ربا در معاملات خود، وارد معامله جفت ارزها در بازار فارکس شوید. این انتخاب شما را قادر می سازد تا سرمایه گذاری در فارکس با قوانین اسلام را در دستور کار خود قرار دهید و هیچ گونه محدودیت دینی در این خصوص نداشته باشید پس حتما تا پایان این مقاله آموزشی با احراز همراه بمانید.

حساب اسلامی فارکس چیست؟

این حساب یک حساب کاربری معاملاتی حلال به شمار می آید که به مسلمانانی که مایل به سرمایه گذاری حلال و خودداری از ربا هستند ارائه می شود. همچنین حساب های اسلامی با عنوان حساب های کاربری با سوآپ رایگان هم شناخته می‌ شود. این حساب های کاربری از چندین جهت با دیگر حساب‌ ها متفاوت است. به این خاطر که دین اسلام انباشت سود را ممنوع کرده است، معامله گرانی که حساب اسلامی دارند، نرخ بهره را پرداخت و دریافت نخواهند کرد.


پربازدیدترین : تحلیل بنیادی در فارکس به زبان ساده


به علاوه معاملات فایننس اسلامی می بایست بدون تاخیر انجام شود، لذا ارزها می بایست بلافاصله از حسابی به حساب دیگر انتقال پیدا کرده و هزینه‌ های تراکنش هم پرداخت شود. این حساب های کاربری به صورت معمول به وسیله کارگزاری‌ ها تبلیغ نمی‌ شود، چرا که سود کمتری برای آن‌ ها به همراه خواهد داشت و تعداد مشتری‌ هایی که آن را درخواست می‌ کنند محدود است. البته در ادامه بروکرهایی که می‌ توانید در آن یک حساب اسلامی باز کنید را خدمت شما معرفی خواهیم کرد؛

چطور می توانیم حساب اسلامی فارکس ایجاد کنیم؟

اکانت های فری سواپ یا همان Swap Free که بعضی از بروکرها ارائه می‌ کنند، به دلیل معاف بودن از پرداخت بهره شبانه، حساب‌ های اسلامی فارکس نام دارند، در حالی که سایر شرایط معاملاتی حساب‌ های اسلامی یا فری سواپ، فرقی با حساب‌ های استاندارد فارکس ندارند.

این را هم باید در نظر داشته باشید که فعال کردن حساب اسلامی فارکس، چه برای حساب‌ هایی که پیش از این ایجاد کرده‌ اید و هم برای حساب‌ های جدید، قابل اعمال است. امکان دارد بعضی از تریدرها، بدون آگاهی از چنین امکانی در فارکس فعالیت کرده‌ اند، ولی در حال حاضر که مطلع شدند حساب‌ های فری سواپ وجود دارد، قادرند معاملات خود را در حساب اسلامی فارکس ادامه دهند و با خیال آسوده معامله کنند.

چه بروکرهایی امکان افتتاح حساب اسلامی فارکس را ارائه می دهند؟

شما قادرید از طریق اکانت اسلامی در لایت‌ فارکس، حساب اسلامی آلپاری و حساب اسلامی هات فارکس، از معاملات فری سواپ استفاده کنید. بروکرهای لایت فارکس، آلپاری و هات فارکس، از جمله معروف‌ ترین بروکرهایی به حساب می آیند که قادرید به وسیله آن ها معاملات فارکس را بدون سواپ در دستور کار خود قرار دهید.

البته بروکرهای دیگری هم هستند که این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهند، ولی بروکرهای نامبرده، بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی قرار دارند و اکثر معامله گران ایرانی، از طریق این بروکرها به فارکس دسترسی این چنینی پیدا می کنند. البته چنانچه شما بخواهید از طریق بروکر دیگری اقدام نمایید، در صورت داشتن امکان فری سواپ، محدودیتی برای معاملات شما وجود ندارد.

بروکر الپاری : این کارگزاری حساب اسلامی را در پلتفرم Mt4 در اختیارتان قرار خواهد داد. در بروکر الپاری شما توانایی این را خواهید داشت که فلزات و جفت ارزها را تا 30 روز و شاخص‌ ها نیز تا 7 روز بدون سوآپ مورد معامله قرار دهید و بعد از گذشت این بازه زمانی مجددا بهره شبانه دریافت خواهد شد. لذا به منظور اسلامی کردن حساب کافی است بعد از افتتاح حساب بروکر الپاری به پشتیبانی پیام دهید و درخواست خود را مطرح نمایید.

بروکر آمارکتس : با استفاده از Islamic Account بروکر آمارکتس شما توانایی این را پیدا خواهید کرد که بدون محدودیت زمانی تمامی جفت ارزها و فلزات را خرید و فروش کنید. نکته مهم دیگر در خصوص با این بروکر اینجاست که این بروکر بدون محدودیت زمانی، بدون کمیسیون و برای تمامی حساب هایش امکان اسلامی شدن را فراهم کرده است. بدین منظور بعد از افتتاح حساب بروکر آمارکتس، در بخش مدیریت پنل درخواست حساب کاربری اسلامی را بدهید، ولی چنانچه قصد معامله سهام، شاخص و ارزهای دیجیتال را دارید، کماکان می بایست Swap پرداخت کنید.

روبوفارکس : درست است که این بروکر بعد از افتتاح حساب در بروکر روبوفارکس و درخواست حساب شما را اسلامی می‌ کند، ولی از همان شب اول شما ملزم به پرداخت هزینه کمیسیون خواهید بود.

بروکر فیبوگروپ : با افتتاح حساب در بروکر فیبوگروپ شما توانایی این را خواهید داشت که به مدت 7 روز معاملات خود را بدون پرداخت سوآپ در دستور کار قرار دهید، ولی بعد از گذشت 7 روز می بایست 50 تا 150 دلار به ازای هر لات بسته به جفت ارز انتخابی هزینه Swap پرداخت نمایید.

حساب اسلامی فارکس چه مزایایی دارد؟

قرق اصلی اکانت های اسلامی با حساب های کاربری عادی اینجاست که در این نوع حساب ها، شما ملزم به پرداخت هزینه های شبانه نیستید و این یک نقطه قوت حائز اهمیت برای وقتی است که شما قصد دارید یک معامله را در بلند مدت باز نگه دارید. همچنین قادرید بر روی جفت ارزهایی که نرخ بهره شبانه زیادی دارند هم بدون پرداخت هزینه اضافه، معامله باز نمایید.

حساب اسلامی فارکس چه معایبی دارد؟

استفاده از این حساب کاربری می‌ تواند برای تریدر ضرر و زیان زیادی به همراه داشته باشد، چرا که نمی‌ تواند از پرداخت سود در بعضی از پوزیشن‌ ها استفاده نماید. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که نتواند روی بعضی از جفت ارزها و شاخص‌ ها پوزیشن باز کند.

کمیسیون‌ های مربوط به حساب‌ های معاملاتی اسلامی چگونه است؟

سواپ کارمزدی به حساب می آید که برای کسانی که یک پوزیشن را برای بیش از 24 ساعت باز می‌ گذارند، اعمال می گردد. این کارمزد نوعی بهره می باشد، بنابراین برای مسلمانان جایز نیست. راه‌ حل بیشتر بروکرها این است که کارمز یا کمیسیون ثابتی در اکانت های اسلامی‌ که پوزیشن‌ های بلندمدت را باز نگه می‌ دارند، اعمال می کنند.

دوره بدون سواپ

برخی از بروکرها نیز تنها مدت زمان محدودی را برای معامله فری سواپ به تریدرهای مسلمان اجازه می‌ دهند. این قابلیت به عنوان دوره‌ های سواپ فری یا بدون سواپ معروف است. تنها بهترین بروکرهای فارکس هستند که معامله سواپ فری نامحدود را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

شرایط و مقررات

همواره شرایط و مقررات منتشرشده به وسیله بروکر اسلامی را مطالعه کنید، چرا که جزئیات در آن بیان شده است. به عنوان مثال امکان دارد بروکر نرخ بهره نگیرد، ولی به جای آن کمیسیون دریافت کند. بنابراین حائز اهمیت است که از همه این شرایط و قوانین اطمینان حاصل کنید تا پس از باز کردن حساب اسلامی با هزینه‌ های بیشتری مواجه نشوید!

آیا انجام معامله در فارکس حرام است؟

با توجه به این موضوع که یک چهارم دنیا را مسلمانان تشکیل داده اند، مسئله حضور مسلمانان در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است. در این قسمت از مقاله آموزشی احراز می خواهیم بازار فارکس و ارز را از نظر حلال و حرام بودن مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی اسلام اقدامات به منظور بهبود وضعیت زندگی و معیشتی را مجاز می داند.


پربازدیدترین : مدیریت سرمایه در فارکس چگونه است؟


تجارت فارکس به صورت فزاینده ای در دسترس است و پتانسیل برای سودهای سریع، روزانه تریدرهای بیشتری را به طرف این بازار جذب کرده است. در نخستین نگاه این یک فرصت سرمایه گذاری حلال به حساب می آید، چرا که صرفا به معامله پول می‌ پردازد، ولی باز هم به ارزیابی نیازمند است. در واقع یک سری مسائل وجود دارد که می‌ توان با رعایت نکات مرتبط با آن با خیال راحت به معامله پرداخت. این موارد به شرح زیر می باشند:

  • نرخ بهره شبانه یا سوآپ

زمانی که یک سرمایه گذار بعد از پایان یک جلسه معاملاتی موقعیت خود را باز نگه می‌ دارد، بروکر سوآپ اخذ می نماید که مطابق با نرخ بهره است، از همین روی داشتن معاملات در اکانت های معمولی و باز ماندن آن پوزیشن حرام می باشد و بهتر است یک اکانت اسلامی برای خود دست و پا کنید. چرا که در این نوع حساب ها بروکر در راستای تامین سود خودش هزینه کمیسیون دریافت می‌ کند که این مبلغ در بعضی از کارگزاری ها مبلغ بالایی است و بهتر است پیش از انجام این کار اطلاعات لازم را از بروکر مورد نظرتان دریافت نمایید.

  • تجارت دست به دست

تجارت در اسلام تا جایی امکانپذیر خواهدبود که دست به دست انجام گردد. در گذشته بیشتر خرید و فروش ها به صورت دست به دست انجام می‌ شد، ولی در حال حاضر بیشتر تجارت ها آنلاین هستند. در این خصوص بعضی از افراد این کار را حلال می‌ دانند و بعضی دیگر بر این باورند که این کار تنها در صورتی حلال است که تراکنش‌ ها فورا انجام شوند.

  • خرید و فروش سهام و شاخص های مجاز

معمولا پذیرفته شده است که معامله سهام حرام نیست، چرا که شما به راحتی درصدی از یک شرکت را مورد معامله قرار می دهید. با این وجود می بایست اطمینان حاصل کنید که شرکتی که سهام آن را معامله می کنید، بر خلاف قوانین شرع نباشد. سرمایه گذاری در اوراق قرضه را می‌ توان حرام دانست، چرا که بر اساس نرخ بهره است. همچنین قراردادهای آتی هم به علت معوق بودن مبادله کالا حرام تلقی می شود.

نحوه انتخاب حساب اسلامی مناسب

چنانچه انتخاب شما برای بازگشایی حساب معاملاتی، اکانت اسلامی است، نکاتی مهمی در این خصوص وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. در زمان انتخاب بهترین بروکر، رگولیشن‌ ها یکی از اصلی ترین فاکتورها برای انتخاب به حساب می آید. رگولیشن‌ ها بروکرها را در مدیریت حساب‌ ها راهنمایی می‌ کنند، آن ها را محدود می‌ کنند و بعضی اوقات دستورهایی به آن ها می‌ دهند.


پربازدیدترین : بازار فارکس یا ارز دیجیتال مناسب تر است؟


همه این موارد موجبات جلوگیری از تخلف احتمالی بروکر را فراهم خواهد کرد. نهادهای نظارتی تریدرها را در برابر کلاهبرداری یا هرگونه تخلف از قانون محافظت می کنند. به صورت معمول بهترین بروکرها با حساب اسلامی زیر نظر بیش از یک نهاد نظارتی قرار دارند. بانک‌ های اسلامی ضمانت‌ نامه‌ ای به منظور تایید مسئولیت وضعیت مالی و اعتقاد دینی مشتری صادر می کنند. همچنین گواهینامه‌ هایی برای حساب‌ های اسلامی فارکس هم در نظر گرفته می شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه تا به حال به دلیل عدم تطابق قوانین فارکس با قواعد معامله در اسلام، وارد بزرگ ترین بازار مالی دنیا یعنی فارکس نشده اید، دیگر نیازی نیست نگران این موضوع باشید، به این خاطر که شما با ایجاد یک حساب اسلامی فارکس قادرید معاملات خود را بدون ربا در سطح جهانی انجام دهید و دیگر هیچ محدودیتی برای معامله شما در این بازار بزرگ و بین امللی وجود ندارد.

به صورت معمول تمامی بازارهای مالی بزرگ و شناخته شده دنیا، معاملات اسلامی را در اختیار کاربران مسلمان خود قرار می دهند. بنابراین چنانچه در بازار دیگری فعالیت می‌کنید، حتماً انواع اکانت های موجود آن‌ ها را دقیق مورد بررسی قرار دهید، به این خاطر که مسلمانان بخش عمده ای از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده اند و بدین وسیله، مورد توجه سیستم‌ های مالی قرار می‌ گیرند، پس نباید جای نگرانی وجود داشته باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول داده بودیم، در این مطلب در مورد حساب اسلامی در فارکس و شرایط ایجاد آن صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بروکر در فارکس چیست و چطور کار میکند ، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

حال که دیگر می دانید شرایط ایجاد حساب اسلامی در فارکس چیست، فکر می کنید بتوانید در بازار فارکس فعالیت کنید؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *